Ujian itu kasih sayang tuhan

Wahai tuhan, padamu sahaja tempat aku meminta tolong..
Segala puji buat engkau, tuhan semesta alam..
Yang maha pemurah lagi maha mengasihani..


Malam ni sekali lagi mata ini tak mahu lena. Seperti semalam juga. Cuma bezanya semalam memikirkan keadaan sahabat yang sedang berjuang membela nasib diri dan keluarga di atas penganiyaan yang terjadi nun jauh di perantauan sana. Diri hanya mampu berdoa. Tiada lagi sumbangan yang mampu saya hulurkan..Kesalnya..


Juga semalam tidak lena memikirkan keadaan teman yang bakal berjuang pada sehelai kertas sebentar sahaja lagi demi masa depan, agama dan tanggungjawabnya kepada banyak pihak..Apa jua sumbangan yang mampu saya hulurkan? Hanya bekal doa dan sedikit kata-kata semangat sahaja dapat kukirimkan. Semoga sebentar lagi anda dapat lakukan dengan sebaiknya.Chaiyokss!


Malam ini...
Saya tercari-cari jawapan kepada satu persoalan. Benarkah perasaan itu satu ilusi? Apakah kaitannya jika saya katakan perasaan itu adalah sesuatu yang ada di dalam hati, sukar untuk dibicarakan dan perasaan itu juga merupakan roh iaitu hati yang berperanan untuk merasa..


Hati ini adalah pusat kawalan manusia dimana mampu berperanan dalam 3 bentuk. Bila merasa seperti sedih dan gembira misalnya, hati ini dipanggil roh. Bila berkehendak,meransang atau inginkan sesuatu samaada positif atau negatif, baik atau buruk dipanggil nafsu. Dan di waktu ia berfikir, menilai, memerhati dan menyelidik maka ia dipanggil akal.


Kalau begitu huraiannya, maka nafsu, roh dan akal ini adalah satu. Itulah dia hati..

Sabda nabi yang bermaksud:-
' Dalam diri anak Adam itu ada seketul daging, kalau baik daging itu maka baiklah manusia. kalau ia rosak, maka rosaklah manusia. Ketahuilah itulah hati(roh)'
Riwayat Bukhari dan Muslim dari Nukman bin Basyir.


Bila hendak dibicarakan tentang perasaan atau roh ini,sudah pastilah ia panjang lebar. Nama dan bentuk roh, Sifat-sifat roh, Mata hati, Makanan dan hiburan roh, dan banyak lagi. Sudah pasti kaitannya nanti akan membawa kepada ilmu rohani atau tasawuf atau ilmu hakikat. Nak bicarakan lebih-lebih di sini, saya bukanlah ahlinya. Maaf sangat-sangat. Hanya berkongsi sedikit ilmu dari seorang ulama' besar.Cuma yang menjadi fokus utama saya adalah perkara di bawah ini.


Sebenarnya pada hemat saya, saya yakin pastinya cara manusia mentafsirkan sesuatu adalah berbeza berdasarkan ilmu masing2. Dan tidak pula perlunya sebarang paksaan dalam menerima buah fikiran yang tertentu; dalam erti kata yang lainnya, tiada siapa yang betul dan tiada siapa yang salah. Selagi natijahnya membawa kita kepada tuhan, sudah pasti ia adalah perkara kebaikan. Saya amat bertuah lewat ini dapat berjumpa dengan orang yang hebat-hebat di laman maya ini (internet).


Ada di kalangan mereka ini sudah direzekikan berjumpa kekasih Allah. Ada yang dapat berjumpa RasulAllah secara yaqazah(jaga), ada yang dapat berjumpa secara mimpi dan mereka sangat-sangatlah beruntung. Sesuai sangat dengan ujian-ujian dan liku-liku kehidupan yang mereka lalui. Sangat-sangat terbeban jika saya berada di tempat mereka. Lihatlah, susahnya kehidupan mereka mampu mentarbiyah mereka menjadi insan2 yang cekal, yakin pada ketentuan tuhan, sabar dan redha menghadapi segalanya. Allah memberikan mereka hiburan yang sebenar, hiburan sejati, dan semakin mereka melaluinya, semakin mereka rapat kepada pencipta, Rabbul 'Izzati..


Amat tersentuh saya membaca petikan di bawah ini (ada pada nota di fb saya)..

Seringkali, apa yang manusia mau ialah didikan melalui manusia yang lain seperti dari para tuan guru, ustaz, alim ulama dan sebagainya. Kebanyakan manusia memang tidak menginginkan sama sekali untuk mendapatkan didikan langsung dari Allah SWT seperti ini karena tidak dapat bersabar dan redha menghadapinya.



Ingatlah, seandainya manusia tidak berhasil dididik secara langsung dari Allah SWT, maka janganlah diharapkan ia berjaya untuk menerima didikan dari manusia yang lain. Sebab itu kita melihat betapa kuatnya ujian yang menimpa para nabi dan rasul, karena sebenarnya itulah didikan secara langsung dari Allah SWT kepada mereka.



Oleh karena itulah tidak heran bagaimana kuatnya iman para nabi dan rasusl semuanya. Sebab mereka menerima didikan atau pimpinan secara langsung dari Allah SWT.



Jauh berbeda dengan keadaan kita yang justru tidak senang apabila menerima ujian dari Allah SWT sedangkan itu merupakan didikan secara langsung dari Allah SWT. Sedangkan seandainya kita berhasil menghadapi itu semua, maka kita akan termasuk dalam golongan “Bi ghairi hisab” di akhirat kelak.



Justeru itu, laluilah kehidupan anda setabahnya. Terimalah kehidupan di dunia ini bukan untuk bersenang lenang, tenang tanpa ujian. Jika Allah menyayangi hambanya, pasti di ujinya hambanya agar kembali kepadanya. Kerana kita tidak akan tahu sama ada kita sudah beriman selagi kita tidak di uji. Dan ketahuilah ujian tuhan itu sentiasa bersesuaian dengan kemampuan hambanya. Oleh itu tiada erti putus asa dalam kehidupan..


Sebagai penutupnya, saya tampalkan juga madah ini. Agar jadi tatapan dan pedoman bersama.. Biar berulang kali dibaca, usah jemu dengan kebaikan..


"Orang kata.. Hati seseorang itu ibarat balang kaca. Jika ia terhempas dan pecah, namun di tampal se...mula, retaknya tetap jelas kelihatan.. begitu jua hati...sekali ia jatuh luluh, kesannya..diri sendiri yang tahu.....BETUL KE....??"

-Dari quote seorang teman FB yg difowardkan kepada ana-

Itulah ibaratnya kata orang.. Tapi kata ahli ibadah mungkin perlu kita jengah di mana nilainya hati.. Dan jika hati itu terlalu teguh, terlalu kukuh, mana mungkin datangnya rasa hamba, insan-insan seperti kita semua juga..?

Di sinilah terbuktinya para Rasul & Nabi diuji hati-hati mereka.. Dan jalan terbaik adalah dengan merasakan kesusahan, kepayahan, kekecewaan, keperitan, kesakitan dan pelbagai duka yang disiram ke dalam hati..

Namun, dari jiwa yang beriman di situlah lahirnya rasa kehambaan, rasa betapa terdesaknya mengharapkan bantuan, rasa betapa kerdilnya diri.. Maka semakin bernilailah hati seorang hamba itu kerana pengharapannya yg tak putus kepada Allahu Rabbi..

Biarlah retak seribu..
Biarlah berkecai ibarat balang kaca yang terhempas..
Biarlah berulang kali bertubi dihenyak..

Dari itulah kita sedar bahawa kita adalah hambaNya.. DIA lah jua yang berhak menguji sesama kita..

Hati kan bersinar semula apabila kita rasa begitu hampir denganNya.. Begitu mesra dengan RasulNya..

Tidakkah ada 'k e m a n i s a n' dan 'h i k m a h'nya dari hati yang berkecai itu..?

Wallahua'lam..

0 komen:

Post a Comment

Terima kasih diatas kesudian anda untuk memberi pendapat. Salam ukhwah.