Mangkuk tandas?

Tahu mangkuk tandas cangkung?
Saya penggemar mangkuk tandas cangkung..(tergelak)

Bagi saya, mangkuk tandas duduk kurang selesa mengenangkan air yang terpercik semula lalu terkena anggota badan yang suci lagi bersih.


Tapi bukan cerita mangkuk tandas fokus utama kali ini. Cuma berkaitan mangkuk tandas cangkung yang saya gunakan tempoh hari. Cerita ini berlaku di kolej kediaman saya di Universiti Malaya. Perkongsian hidup berasrama bersama pelbagai kaum memang banyak cabarannya.Penggemar-penggemar tisu sebagai bahan istinjak sangat ramai. Hingga tandas2 ini tersumbat dibuatnya..


Pernah sekali tekejar-kejar saya setelah menerima panggilan alam dan terus saya menyahutnya. Sampai di tandas, saya segera masuk dan menarik butang flush.. Tanpa disangka,segala khazanah-khazanah keluar bersama air tersebut dan bertakung. Agak bernasib baik,khazanah-khazanah itu tidak jatuh melimpah keluar. Kalau tidak, terpaksa saya menahan geli membersihkan kotoran degil tersebut dengan 'DAia', lupakan yang lain..


Xtergambar perasaan saya pada masa tu.. Geli gelaman pun ada..Jijik, kotornya.. Eieeeewww


Sebenarnya begitulah jijiknya bila mazmumah keluar dari diri kita.. Mazmumah atau sifat tekeji dalam diri kita ini bila ia keluar sangat2 rosak dan merosakkan. Bagi orang-orang yang mensucikan diri fizikal dan rohani, sifat2 ini lah yang mahu dihapus musnah.. Bagi mereka yang telah suci hatinya, jijiknya mereka melihat mazmumah ini sama macam jijiknya saya melihat najis2 tadi.. malah mungkin lebih jijik lagi..


Dan bagi mereka,najis tadi tidaklah sejijik mana.. Malah mereka merasakan diri mereka lebih hina dari najis tadi.. Ulama-ulama' besar dan ahli-ahli sufi terdahulu, ada yang jadi tukang cuci tandas di malam hari semata-mata nak mendapatkan rasa hina sebagai hamba Allah. Bukan senang nak dapatkan rasa hamba ini..

"Siapalh aku di sisiNYA, terkadang lebih hina dari najis.."


Peringatan:-

Menghina diri di hadapan Allah adalah jalan sufi. Dalam erti kata merasakan diri ini hina. Merasakan lebih baik dari mengucapkan.. Kerana rasa itu dari hati dan tuhan mengetahui apa yang ada dalam hati kamu.

Bagaimanapun, menghina diri di hadapan manusia adalah satu kesalahan.Kerana kita sama-sama mahkhluk, sama sahaja di hadapan tuhan. Yang membezakan kita di sisinya adalah nilaian iman dan taqwa..

Sekian, wallahuaklam..

1 komen:

loOkinoomz said...

Terima kasih utk ilmu dn peringatan..
smga kita dpt rasa hamba sntiasa
amin..huhu.. T T

Post a Comment

Terima kasih diatas kesudian anda untuk memberi pendapat. Salam ukhwah.