Pendapat anda?

Berdiri lama berbual dengan kawan yang berasal dari Somalia. Mengeletar tempurung lutut yang dah longgar ni.

Siapa kawan Somalia tu?

Ibrahim, pelajar ekonomi, tahun kedua pengajian, berusia 22 tahun..

Apa sebenarnya yang diluahkan si Ibrahim ni?

Oh, perihal keadaan masyarakat minoriti yang bermukim di Malaysia ni demi menggengam segulung sijil ijazah sarjana muda.

Kenapa? Apa yang berlaku?

Katanya, mereka tidak dilayan mesra oleh masyarakat setempat. Tidak diberi peluang mendekati dan memahami budaya masyarakat dan bergaul bersama kita. Seringkali melihat 'muka-muka tidak mesra' masyarakat setempat terhadap mereka. Apa salah mereka?


Allah, sensitif pulak mamat tu..


Tak de, bukan dia saja berpandangan begitu. Hampir ke semua pelajar antarabangsa menyifatkan pelajar-pelajar tempatan kita ini berat mulut untuk menyapa mereka, bertanya khabar, sekalipun memberi salam sesama muslim walaupun rakan sekelas.

Masalah besar ke benda ni?

Sudah tentu. Tanggapan negatif sesama mereka terhadap kita semakin lama semakin menebal. Ada antara mereka bila di tanya sama ada mahu menyambung pengajian peringkat sarjana di sini; jawapan yang negatif akan kita dapat. Menandakan mereka serik untuk terus berada dalam budaya tidak sihat ini. Ada antara mereka turut mempertikaikan perhubungan antara kaum di Malaysia ini. Terlalu bersifat perkauman sedangkan kita seagama.


Mungkin itu sekadar pendapat 'liar' mereka sahaja..


Kadangkala ada baiknya kita ambil pandangan orang sebagai satu perkara yang positif dalam membaiki kelemahan kita. Bukan duit kita yang dia mahu. Hanya sedikit kemesraan dan kemanisan senyuman dalam pergaulan cukup untuk mengubah persepsi mereka. Jangan sampai kita sendiri terasa jika esok direzekikan berada di negara orang atas urusan tertentu. Hiburkanlah orang lain dengan kemanisan senyuman dan tutur kata sopan, nescaya tuhan akan hiburkan kamu dengan sesuatu yg lebih bernilai lagi.

Apa komen Ibrahim lagi?

Dia puji la sebab masih ada lagi orang yang ramah macam aku ni. Cehh..Hehe..Sebenarnya semua ni adalah masalah sikap,masalah mentaliti kita. Harus mula ubah dari peringkat diri, baru bawa ke keluarga dan seterusnya pada masyarakat. Jom la kita ramaikan kelompok mesra rakyat ni..hhe..



" Tetamu yang datang membawa sejuta rahmat,dan perginya tetamu membawa penghapusan dosa yang banyak "

3 komen:

Anonymous said...

owh... :)
menarik...mari meramaikn kelompok yg ramah dn manis sperti kmu..hha

" Tetamu yang datang membawa sejuta rahmat,dan perginya tetamu membawa penghapusan dosa yang banyak "

betul2..

hrm..xtau nk ckp ape..

Anonymous said...

sentap mak!..haha
btol la broh..sian gak ak tgk mamat foreigner nie..dok bwk dri sendri..
smpi stu mse ak tgur tgn mulali berbalut..yg len bole ckp trime kasih..ak xtau nk ap motif dorg ckp cmtu..tp ak rse mreka sbnrnye mahukn sapaan mesra..senyum pon jdi la kn..

DAUD said...

be a good frend

Post a Comment

Terima kasih diatas kesudian anda untuk memberi pendapat. Salam ukhwah.