Kata Hikmah Orang Soleh 1

A. Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq

Khalifah ur Rasyidin yg pertma dan sahabat utama RasulAllah SAW, beliau pernah meninggalkan pesan:-

1.Siapa yang memasuki kubur dgn tidak membawa bekalan samalah seperti orang yg belayar dgn tidak berperahu.

2. Kegelapan itu ada 5 perkara

-cinta dunia itu kegelapan dan penerangnya adalah taqwa
-dosa itu kegelapan dan penerangnya adalah taubat
-akhirat itu kegelapan dan penerangnya adalah amal soleh
-kubur itu kegelapan, dan penerangnya adalah kalimah 'la ilaha illallah Muhammadur Rasulallah'
-siratulmustaqim itu kegelapan penerangnya adalah yakin.

3. Sesungguhnya iblis itu berdiri di hadapanmu, nafsu di sebelah kananmu, dunia dibelakangmu, anggota di sekelilingmu dan Allah juga bersamamu. Iblis yg dilaknat menyuruhmu meninggalkan agama. Nafsu menyerumu ke arah syahwat. Dunia menyerumu supaya memilihnya daripada akhirat. Anggotamu menyerumu berbuat dosa. Allah menyerumu ke syurga dan keampunannya.

Siapa yang menyahut seruan iblis terkeluarlah agamanya.
Siapa yang menyahut seruan nafsu terkeluarlah rohnya(roh kemanusiaan).
Siapa yang menyahut seruan syahwat terkeluarlah akalnya.
Siapa yang menyahut seruan anggota terkeluarlah syurganya.
Siapa yang menyahut seruan ALLAH terkeluarlah kejahatannya dan memperolehi segala kebaikan.

4. Kata beliau lagi:

Terdapat 8 perkara yang menjadi perhiasan kepada 8 perkara:

-menjaga perkara yg haram, perhiasan kepada fakir
-syukur perhiasan kepada nikmat
-sabar perhiasan kepada bala
-tawadhuk perhiasan kepada kemuliaan
-berlemah lembut perhiasan kepada ilmu
-merendah diri perhiasan kepada orang yg bercakap
-meninggalkan riya' perhiasan kepada kebaikan
-khusyuk perhiasan kepada sembahyang

5. Sesungguhnya hamba itu apabila datang ujub dengan sesuatu perhiasan dunia nescaya Allah memurkainya hingga dia menceraikan perhiasan itu.

6. Moga-moga aku jadi pokok kayu dicantas kemudian dimakan

7. Dia berkata kepada para sahabat:

" Sesungguhnya aku telah mengendalikan urusan kamu, tetapi bukanlah aku ini orang yang paling baik di kalangan kamu maka tolonglah aku, kalau aku berlaku lurus maka ikutilah aku tetapi kalau aku menyeleweng betulkan aku "

0 komen:

Post a Comment

Terima kasih diatas kesudian anda untuk memberi pendapat. Salam ukhwah.